Statuetka
Nagroda Pryzmaty honoruje wybitne osiągnięcia naukowe – a jej fizyczna forma jest nie mniej znacząca niż samo osiągnięcie, które upamiętnia. Wybrana statuetka, krystaliczny pryzmat lekko pochylony w podstawie, nie jest jedynie przedmiotem dekoracyjnym. Jest symbolicznym ucieleśnieniem metody naukowej, odkryć i iluminacji.
Pryzmat w optyce pokazuje, że białe światło nie jest pojedyncze – lecz składa się z wielu odrębnych barw. Podobnie każdy przełom naukowy jest zbieżnością idei, ludzi i dyscyplin. Statuetka to odzwierciedla: każda z jej powierzchni ma odrębny, przezroczysty odcień, tworząc spektrum, gdy patrzy się na nie razem. Z wielości powstaje jedność.
Jej kryształowy kształt nawiązuje do porządku natury – struktury ukształtowanej przez surowe, wewnętrzne zasady, podobnie jak sama nauka: zakorzenionej w rozumie, a jednak wywodzącej się ze świata materialnego. Opiera się na lśniącej, czarnej podstawie, a lustrzana warstwa u dołu odbija jego wewnętrzną strukturę – ukłon w stronę introspekcji, rekurencji i głębi.
Jednym z charakterystycznych gestów jest ukośny kąt formy: pryzmat pochyla się ku górze, jakby sięgał. To nachylenie sugeruje postęp, wzrost, aspirację – samą trajektorię nauki.
Wreszcie, centralne znaczenie ma interakcja obiektu ze światłem: załamuje ono, odbija, transformuje. Światło zawsze symbolizowało prawdę, wiedzę, oświecenie. Ta statuetka dosłownie ucieleśnia tę symbolikę.
Statuetka Pryzmaty stara się ujawnić tę naukę w odzwierciedleniu.
To hołd dla jasności, złożoności i piękna zrozumienia.
Autor statuetki - Nicolas Grospierre
Autor statuetki
Nicolas Grospierre
Nicolas Grospierre, urodzony w 1975 roku w Genewie, jest francusko-polskim artystą wizualnym i fotografem. Poświęcił się całkowicie swojej praktyce artystycznej po studiach w Institut d'études politiques de Paris i London School of Economics. Obecnie mieszkający w Polsce, w swojej pracy poświęca centralne miejsce nowoczesnej architekturze, którą wprowadza w dialog z tematami pamięci zbiorowej i antropocenu. Poprzez hybrydyzację mediów tworzy w szczególności instalacje fotograficzne, w których wdraża grę luster i światła. W 2008 roku otrzymał Złotego Lwa na Biennale Architektury w Wenecji. Jego prace są wystawiane w licznych muzeach w Europie i obu Amerykach. Laureat Paszportu Polityki w 2012 r.